דירוג מכללות הוא כלי רב כח שבא לקבוע רשימה של מצליחנות, של מידרוג שיש לשאוף אליו, על היוקרה המתלווה אליו. ככזאת, רשימה של דירוג מכללות היא בעלת תוחלת חיים זמנית וקצובה, ניתנת לשינויים כי אין מקומות מובטחים. מעין סמן אדום בפני אנשי המינהלת שימצאו לנכון לתקן ליקויים, לשפר ולהציב רף משל עצמם. רב מכר בשוק הומה כותרים חדשים.
דירוג מכללות בא בעצם לעזור לסטודנט התוהה, המבולבל בעומדו מול שפע האפשרויות. מקומות לימוד, תחומי התעניינות, ופתאם לכל אחד יש מה לומר- שכנים, חברים ובני משפחה נירתמים להעמיס על הסטודנט מידע מיד שניה ומעלה. אין חוויות אוביקטיביות ולא ניתן לנתק בין מצבו הרגשי והאיש של הלומד לבין חווית הלמידה. לכן חשוב שכל אחד יבדוק את הנתונים הנוגעים לו, בשיטת האלימינציה תחילה, כדי למנוע הצפה של פרטים שאינם רלוונטים. רשימה של דירוג מכללות המחולקת לפי פרמטרים ברורים עשויה להקל מאד בשלב זה.
ישנם אתרים שמציגים רשימה לנוחיות הסטודנט אך לא נמצא שם פירוט של קריטריונים אשר הביאו לבחירת עשרת המכללות המובילות המופיעות ברשימה. בסופו של דבר, לא כל מה שטוב לסטודנט טוב גם למרצה ולהפך. לסטודנטים מדובר כאן בבחינת אפשרויות הבחירה שלהם אך למרצים מדובר במקום העבודה. ברשת ניתן למצוא מספר אתרים שמנהלים רשימות דירוג שונות וסטודנטים מוזמנים להיכנס ולכתוב את חוות דעתם לטובת הכלל, עם זה לגבי מרצים ספציפיים ובחירת חוגים או מכללה.
יש אופנים רבים בהם ניתן לנהל רשימת דירוג. ישנם קריטריונים של איכות המרצים, חיי החברה וההווי, עלות שכר הלימוד, פופולאריות תחומי הלימוד, ההתייחסות לבוגרי המכללה בשוק העבודה והצלחת ההשתלבות שלהם במקומות עבודה נחשבים(כלומר- היוקרה האקדמאית של המכללה), תנאי הסף והקבלה ללימודים בחוגים הנחשבים ועוד. ישנם גם קריטריונים של התנאים הפיזיים בקמפוס, כלומר השירותים הניתנים לסטודנט ואדיבות השירות אותו מספקים העובדים, דירוג שביעות רצון של הסטודנטים עצמם. גם למיקום הקמפוס יש חשיבות, יתרון לאחד(קמפוס בפריפריה לדוגמא) עלול להיות חיסרון לאחר.